- Project Runeberg -  Beskrifning öfver Stockholms län /
73

(1850) [MARC] Author: Wilhelm Tham - Tema: Geography, Uppland, Stockholm, Statistics
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sjöfart - Handel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

eller åtskilliga orter i inre och yttre farvatten, der de
mottaga och aflemna passagerare m. m. I det hela synes
ångbåtsfarten här, i följd af den till utgångspunkter och vägar
mångfaldiga fördelning af hela sjöfarten, som är länet egen, ej
till samma grad som i de inre Mälare-länen, hafva minskat
de seglande fartygens trafik. En trafik, som ock i viss mån
tillhör länet, är den dagliga transport af både varor och
menniskor, som under sommaren förekommer mellan hufvudstaden
och dess nejder, på ro- och vefbåtar, till en del i reguliera
turer.

De orter, som för sitt läge föga eller intet kunna
deltaga i sjöfarten, hafva en ej mindre inbringande binäring i
begagnandet af de inre kommunikations-vägarne, till Körslor
af kol o. a. för bruken i de nordliga häraderna, och i de
mellersta och södra till Foror af köpmans- eller landtmannavaror,
samt Skjuts för resande, der större landsvägar stryka
fram. I detta sistnämda deltaga framför allt Sollentuna,
Wallentuna och Erlinghundra härader på norra sidan om
hufvudstaden, Svartlösa och Öknebo på den södra. År 1834
beräknades, att vid Fittja, Pilkrog och Kumla gästgifvaregårdar i
Södertörn tillsammans 25,651 skjutshästar årligen utgingo, och
inbragte kanske lika många Riksdaler, visserligen till lättnad
i kronoutskyldernas utgörande, men sannolikt dock i sjelfva verket
till ekonomisk förlust, säkert till moralisk skada för allmogen.
Af lika betydenhet för samma slags trafik äro Rotebro, Märsta
och Alsike gästgifvaregårdar på vägen till Upsala, och Barkarby
på vägen till Westerås. Likväl, som den lätta sjö-kommunikationen
i allmänhet för detta län minskar forslingens
betydenhet under den tid då vattnen äro öppna, så är ock detta
förhållandet med skjutsen, i följd af ångbåtstrafiken.

Den Handel till sjös och lands, som i länet idkas, har
såsom af ofvanstående kan synas, hufvudstaden till egentlig
medelpunkt. Dit eller deröfver afsättes det mesta af
bergverksalster, ved, spanmål, bränvin, hö och foder, grönsaker,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:05:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/thamstoc/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free