Saker jag nämnde under föredraget

Den här sidan skrevs som "vidarepekare" efter ett föredrag jag höll 1996. Jag kollade just (maj 2002) genom länkarna och lagade de jag kunde, men några verkar ha försvunnit för gott.

Saker på papper

Andrew Glassner (red.): An Introduction to Ray Tracing. Academic Press, 1989.
Bra bok, både som introduktion och referens. Täcker in det mesta man behöver veta för att kunna skriva en rätt avancerad raytracer.
Andrew Glassner: Ray Tracing for Realism. Byte Magazine, dec. 1990 (vol 15, no 13), pp 263 - 71
Trevlig introduktionsartikel som sammanfattar det viktigaste, inkl. en snabbrepetition av lite vektorräkning.
Andrew Glassner: Principles of Digital Image Synthesis. Morgan Kaufman Publishers, 1995.
En rejäl tegelsten i två volymer som tar upp det mesta: Linjära system, sampling och rekonstruktion, ytfysik, hur det mänskliga synsinnet fungerar, statistikteori, och en massa annat man behöver för avancerad bildsyntes. Definitivt ingen nybörjarbok men klart trevlig att ha på hyllan när man hållit på ett tag.

(Det var värst vad mycket Glassner det blev). Det finns en mängd andra böcker och artiklar. Gör ett dyk på hyllsignum "Pue" i B-biblioteket, där finns mycket att läsa.

Bilder

Några av bilderna jag visade hade jag plockat från websidor av Peter Shirley och Eric Lafortune. Det finns fler som sysslar med liknande saker; jag blev först intresserad av distributiv raytracing när jag hittade Dave Hutchinsons (död länk) sidor.

Bilden på klassrummet finns f.ö. på omslaget till januarinumret av ACM Transactions on Graphics, som illustration till artikel om montecarlo-metoder för direkt belysning.

Program

Persistence of Vision
Det här verkar vara vad alla använder. Kan rätt mycket. Finns som källkod, och som binärer för de vanligaste systemen.
Rayshade
Hade förr trevligare scenbeskrivningsspråk än PoV, enligt min humla, fast PoV har blivit mycket bättre sedan dess, och kan nog mer också.
Radiance
Gjort för att simulera belysning av arbetsplatser. Snygga bilder, lång tid.
Blue Moon Rendering Toolkit
Procedurell shading i kvadrat. Det här är en full RenderMan-implementation, vilket innebär att den innehåller en liten interpretator för ett språk som man skriver ytbeskrivningar i. Shareware, kostar ett par hundra att registrera sig.

Webreferenser

Det finns en uppsjö med websidor i ämnet. Jag nöjer mig med att peka på The Ray Tracing Home Page (död länk), så får ni leta runt själva. Eric Haines' "Ray Tracing News" är också mycket intressant.