- Project Runeberg -  Beskrifning öfver Stockholms län /
86

(1850) [MARC] Author: Wilhelm Tham - Tema: Geography, Uppland, Stockholm, Statistics
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Kanaler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


1828-32 af p. m. 1,525 fartyg, som i afgifter
erlagt p. m. 3,943 R:dr
1833-37 » » 1,357 6,915 »
1838-42 » » 1,851 9,195 »
1842-47 » » 1,887 11,687 »
1848 » » 2,460 14,342 »
utom 379 mindre båtar och tim-
merflottor, som erlagt 186 1/6 »
samt 1849 af 851 ångfartyg, 649 däckade,
och 856 odäckade seglande fartyg,
tillsammans 2,356, utom 174 robåtar
och 19 timmerflottor; hvilka
alla erlade 14,685 7/24 »;

fartygens antal beräknade efter antalet af särskildta resor.
Sjelfva ångfartygens antal, som passera denna väg, är 19,
hvaraf 4, 6, 8 om dagen. De gå till Nyköping, Norrköping,
Göta kanal, Westervik, Kalmar och Gottland. – Kanalens
underhållande har årligen stigit till några tusende R:drs kostnad,
år 1849 till 4,346 R:dr 20 sk. 2 rst. Sjöfartens
långvarighet hvarje år beror på isarnes läggning och uppgång;
år 1849 räckte den från den 2 Maj till den 28 November.

Om man sammanfattar resultatet af alla dessa kanalanläggningar,
kan ej bestridas, att mycket är inom Stockholms
län gjordt på denna väg för den inre trafikens underlättande;
men å andra sidan ej heller, att mycket återstår för kommande
tiders bättre kapital-tillgångar och större företagsamhet,
om alla de ovanligt goda tillfällen skola blifva begagnade, som
ortens rikedom på långsträckta, sammanhängande dalgångar
erbjuder; jemnförelsevis mindre tillfredsställande synes vara,
hvad genom Wäddö kanal åstadkommits för skärgårdstrafikens
betryggande i krigstider, så länge ej farleden är fortsatt genom
Wätö och Nänninge sunden, så att hela den yttre, lättast
från hafvet åtkomliga skärgårdsvägen kan undvikas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:05:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/thamstoc/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free